Blue Bricks laat het zien: investeren in groen loont
Toen Blue Bricks in 2017 verhuisde naar hun huidige locatie, werkten er zo’n 25 tot 30 mensen. Het was geen traditioneel kantoorpand, maar een oud woonhuis met een kantoorbestemming. Voor Ronald van Steennis, algemeen directeur, bleek het een schot in de roos. Het bood namelijk de kans om iets bijzonders te creëren: een plek waar natuur en werk samenkomen.
‘Ik vond de meeste kantoren saai. Je wordt al moe als je er binnenloopt. Ze zijn gebouwd vanuit kostenbesparing, maar er wordt vergeten dat het om meer gaat dan produceren. Creativiteit in je werk stoppen, relaties onderhouden, enthousiasme in wat je doet; dat hoort er allemaal bij en daar is een ander soort omgeving voor nodig’, vertelt Ronald. ‘Al mijn goede ideeën ontstaan buiten, wandelend of in gesprek. Daarom wilde ik een plek creëren waar ontspanning, rust en natuur onderdeel zijn van het werk.’
Een terrein dat meegroeit
Wat begon met één gebouw en veel grasland, is inmiddels uitgegroeid tot een campus met drie gebouwen, een moestuin, vijver, padelbaan, vergadertipi, bijenhotel, firepit en nog veel meer plekken waar medewerkers en bezoekers kunnen opladen.
De randen van het terrein worden vrijgelaten voor de natuur, met inheemse soorten en ruimte voor veel biodiversiteit. Het binnenste deel is meer gepland ingericht, zodat er balans is tussen natuur en gebruik. Het nieuwste gebouw is circulair en volledig opgebouwd uit natuurlijke materialen zoals hout, vlas en gerecycled beton.
Een deel van de ideeën voor het terrein bedenkt Ronald zelf, maar zeker niet allemaal. ‘Medewerkers komen ook met voorstellen, zoals de tipi en de padelbaan. Door die ideeën uit te voeren, wordt het terrein echt van iedereen.’
Werkplezier in het groen
De groene omgeving heeft een direct effect op de mensen die er werken. Medewerkers voelen zich ontspannen, kunnen letterlijk even uit de hectiek stappen en laden op. ‘Toen we hier kwamen, scoorde de medewerkerstevredenheid een 8,2. Inmiddels is dat al jaren een 9,2’, zegt Ronald trots.
Dat werkplezier blijft niet onopgemerkt. In de verkiezingen van Great Place to Work eindigde Blue Bricks de afgelopen drie jaar telkens hoog: in 2022 op de tweede plaats en in 2023 én 2025 zelfs als beste werkgever van Nederland.
Ook bezoekers ervaren het verschil. Klanten geven aan dat ze de energie voelen die op het terrein hangt en komen er graag voor overleggen. Het resultaat is dat gesprekken opener en creatiever zijn. ‘Ons terrein zorgt ervoor dat klanten ons meer zien als partner dan als leverancier’, aldus Ronald.
Investeren in groen loont
Voor Ronald voelt het vergroenen niet als investeren, maar als een logische stap. Elk jaar worden er nieuwe doelen gesteld, van biodiversiteit vergroten tot natuurinclusiever bouwen. En de resultaten zijn duidelijk zichtbaar: Blue Bricks groeit, ziekteverzuim is gedaald en het bedrijf trekt makkelijker talent aan.
‘We streven geen winst na met deze visie, maar toch zijn we in waarde gegroeid. Groen is geen kostenpost, het levert juist op: productiviteit, werkgeluk en aantrekkingskracht’, legt Ronald uit.
Een plek voor iedereen
Naast medewerkers en klanten zijn er meer mensen te vinden op het terrein. Een ecoloog helpt om biodiversiteit te versterken met inheemse beplanting en een tuinman onderhoudt de buitenruimtes. Ook mensen met een verstandelijke beperking werken wekelijks mee aan het groen. Ronald kijkt verder vooruit: een deel van het terrein wil hij ooit openstellen voor ouderen, in de vorm van een zorgboerderij waar ze kunnen wonen, tuinieren en in contact komen met anderen.
‘Dit terrein is niet alleen voor ons. Ik hoop dat het een inspiratieplek wordt, en uiteindelijk een campus waar ook andere bedrijven zich kunnen vestigen’, zegt Ronald.
De boodschap: gewoon beginnen
Ronald weet dat veel bedrijven twijfelen of vergroenen voor hen haalbaar is. Zijn advies is simpel: ‘Ik hoor vaak wat allemaal niet kan, maar er kan zoveel wél. Plant een boom, leg een heg aan, zet een bankje neer. Begin klein. Als je eenmaal ziet wat het oplevert, wil je verder bouwen.’
Blue Bricks is het levende bewijs dat vergroening werkt. Het terrein geeft energie aan mensen, stimuleert creativiteit, verlaagt ziekteverzuim en maakt een bedrijf aantrekkelijker voor klanten en medewerkers.
‘Mensen zijn hier graag, worden productiever en voelen zich gelukkiger. Dat is de kracht van groen’, besluit Ronald.